東京大学国際センター | INTERNATIONAL CENTER

国際センター相談室(国際センター本郷オフィス)

在留カード
Resident Card

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「在留カードについて」"Resident Card" System

「在留カード」とは、入管法上の在留資格をもって日本に中長期間在留する外国人の皆さんに発行されます。在留資格が「留学」の人だけではなく、「日本人の配偶者等」や「定住者」、3月以上日本に滞在する「家族滞在」の人なども含みます。

※平成27(2015)年6月現在、入国時に在留カードが交付されるのは、成田空港、羽田空港、中部空港、関西空港、新千歳空港、広島空港、福岡空港です。

"Resident Card" is issued to not only to those who possess a “College Student” status of residence, but also those who possess a “Spouse or Child of Japanese Citizen” or other long term visa such as a “Dependent” where they will reside in Japan for over 3 months.

※As of June 2015,  Resident Cards will only be available at Narita Airport, Haneda Airport, Chubu Airport, Kansai Airport, Shin-Chitose Airport, Hiroshima Airport, and Fukuoka Airport.

また、新規渡日時に限り、在留カードの発行時に「資格外活動許可証」(アルバイト)の申請をすることができます。詳しくは「アルバイト」http://www.ic.u-tokyo.ac.jp/ic/info/info03_05_j.htmlを見て下さい。

For new residents to Japan “Permission to Engage in Activity Other than that Permitted by the Status of Residence Previously Granted” (for those wishing to have a part-time job) can be applied for at the same time as a Resident Card. (For more information see the page on part-time jobs http://www.ic.u-tokyo.ac.jp/ic/info/info03_05_j.html)

 

※在留カード関係の手続きについては、市区役所等で、以下の手続きが必要です。
The following procedures are required for “Resident Cards” at city/ward office.

市区町村の役所で届出すること
Necessary Procedures at your City or Ward Office

(1) 日本に来たとき

日本に来て、空港等で在留カードを交付された方は、日本での住所が決まってから14日以内に、自分が住む市区町村の区役所・市役所に届け出が必要です。入国審査時、パスポートに「在留カードを後日交付する」と記載された方も同じです。

(1) When Coming to Japan

When you arrive at the airport in Japan, you will be given a Resident Card. You will need to bring this card to the city or ward office of where you will be residing within 14 days. At the time of immigration to Japan, those who do not receive a Resident Card on entering must also follow the same procedures. (Your passport will be stamped with “Will receive Resident Card later.”


(2) 引っ越しをしたとき

別の市区町村に引っ越しをする際には、まず、「転出届」の届け出が必要です。
「転出届」は、それまでに住んでいた住所のある区役所や市役所に出すもので、その区・市の住民でなくなることの届け出です。このときに「転出証明書」を受け取ります。
その後、「転出証明書」を持って、引っ越し先の住所を管轄する市役所または区役所で、あなたがその市・区の新しい住民となる「転入届」を提出します。
「転出届」は引っ越し予定日の14日前から提出できます。「転入届」は引っ越ししてから14日以内に届ける必要があります。どちらも届け出をしなかった場合には、罰金が科せられることがあります。
また、正しい住民票の交付を受けられなくなることで、色々な手続きに支障がでたり、住民としてのサービスを受けられなくなったりしますから、忘れずに必ず届け出をしてください。
なお、引っ越し先が同じ市や区の中であっても、「転居・変更届」(住所の変更届)を14日以内に届け出ることが必要です。 届け出には、在留カードと国民健康保険被保険者証の提示も必要です。

※東京都文京区の場合の届出用紙はこちら

You must submit a “Notification of Residence Change” when moving to a different address. An “out-going notification” is when you notify your current city or ward you will no longer be living there. They will issue you an “Out Going Residence Change Certificate.” You will need to bring this certificate to the ward or city office of your new address and submit it along with an “incoming notification” to show you will be a new resident of that ward or city.

The out-going certificate must be submitted within 14 days of when you move. The incoming certificate must be submitted within 14 days after moving to your new address. If you are moving within the same ward or city you must submit a “Change of Address” certificate instead of an incoming notification within 14 days or moving. If you do not submit one or both of these certificates, you will be fined. If you do not have an accurate Residence Certificate, it will create issues when registering for various citizen services, so please do not forget to complete these important procedures. When you submitted these certificates you will need to show your Resident Card as well as your National Health Insurance Card.

Sample form used in Bunkyo-ku, Tokyo


(3) 帰国するとき・When you return home

詳細は、こちらを確認して下さい。
For details, please see here.

◆地方入国管理局で届出すること・・・
・住居地以外の(変更)届出
・氏名,生年月日,性別,国籍・地域の変更届出
・在留カードの有効期間更新申請(永住者・16歳未満の方)
・在留カードの再交付申請(在留カードの紛失,盗難,滅失,著しい毀損又は汚損等をした場合)
・所属機関・配偶者に関する(変更)届出(就労資格や「留学」等の学ぶ資格,配偶者としての身分資格を変更または失った場合)

◆Procedures that must take place at the Immigration Bureau
・Changes to your Resident Card besides that of “changing address”
・Changing your name, birthdate, gender, or nationality
・Renewing your Resident Card (for permanent residents and those under 16)
・Re-issuing of Resident Card (in the case of theft, loss, damaged, or defaced)
・Changes regarding your institution of learning or spouse. (For example if you change universities or for information regarding the residence status of your spouse.)


【東京大学ウェブサイト>「在留手続きについて」/UTokyo Website>Procedures for Residing in Japan】

※日本語  http://www.u-tokyo.ac.jp/res03/i17_j.html
※English http://www.u-tokyo.ac.jp/en/prospective-students/procedures_students.html


【新しい在留管理制度に関する概要について/About New Residency Managemant System】

※詳しくは、法務省入国管理局ホームページを見て下さい(pdf)
http://www.immi-moj.go.jp/newimmiact_1/pdf/NewResidencyManagementSystem-(JA).pdf

※See the following PDF from the Immigration Bureau of Japan
http://www.immi-moj.go.jp/newimmiact_1/pdf/NewResidencyManagementSystem-(EN).pdf


「マイナンバーについて」"Individual Number (or My number)

*「マイナンバー」とは? What is “Individual Number (or My Number)”?

住民票を有する全ての人に発行される「12ケタの個人番号」(マイナンバー)のことです。マイナンバーは、一生使うものです(一度帰国したあと、その後また改めて日本に中長期滞在することになった場合は、このマイナンバーを提示することで、同じマイナンバーが交付されます)。番号が漏えいし、不正に使われるおそれがある場合を除き、一生変更されませんので、大切にしてください。新規渡日者には、後日、自宅あてに、「マイナンバー通知カード」が簡易書留で送られてきますので、必ず受け取ってください。(自宅不在時には、郵便受けに「不在連絡票」が入りますので、必ず再配達依頼をするか、最寄りの郵便局で受け取りをしてください)

“Individual Number” (or My Number) is a 12-digit Social Security and Tax Number issued to those who have residence registry in Japan. The Number is valid throughout your entire life even after you return to your home country. (If you come to Japan as a mid- to long-term resident, you will have the same Individual Number again by showing your current Individual Number at the ward/city office.) Unless your Individual Number is leaked and possibly misused, your Individual Number will not be changed for your lifetime. So, please handle your card carefully. For new foreign residents, a notification card with your Individual Number will be sent by registered mail to your apartment from the Ward/City Office. If you are not at home upon delivery, a delivery notice will be posted in your mailbox. In that case, you have to ask Post Office (Yuubin-kyoku) to re-deliver the card to your apartment or pick it up by yourself at the nearest Post Office.

*いつ使うの? When will I use my Individual Number?
各種行政手続きや、給与振り込みのためにアルバイト先に届け出たりする必要があります。
Individual Number is necessary for administrative procedures in various situations. Also, you need to notify your employer (of your part-time job) of your Individual Number to receive your pay.

(参考)「内閣官房 社会保障・税番号制度」
(日本語)http://www.cas.go.jp/jp/seisaku/bangoseido/ 

 (その他の言語Other languages) http://www.cao.go.jp/bangouseido/foreigners/index.html

 

 

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